Hoe kan je jouw toekomstige werknemers bereiken nu third-party cookies verdwijnen

Arbeidsmarktcommunicatie

Een kleine cookie 101

Je kent het wel: je zegt één keer ventilator en je krijgt ineens allemaal commercials van huishoudwinkels op je feed. Of je kijkt iets te lang naar een lipstick op Douglas en ineens krijg je allemaal ads op IG voor glossy lipstick…rara hoe kan dat?!

 

Dat komt door de inmiddels stale third party cookies (of in het Nederlands: ‘oude’ cookies van derden). Die kan je herkennen door de pop-ups op sites die vragen of en welke cookies je wilt accepteren. Ain’t nobody got time for that, dus de meeste mensen klikken zonder na te denken op de gemakkelijkste optie om die irritante pop-up te laten verdwijnen; ‘alle cookies accepteren’. Deze actie zorgt er wel voor dat er een gebruikersprofiel om je heen wordt gebouwd. Dit wordt ook wel profiling genoemd.

 

Wanneer die profielen worden gebruikt voor gerichte advertenties, spreken we over targeting. Hierdoor kunnen merken en adverteerders de soms griezelig gepersonaliseerde advertenties genereren en lanceren. Adverteerders kunnen verder zien dat je van Facebook komt bijvoorbeeld, of mensen die een product hebben bekeken maar nog niet kochten, alsnog proberen te overtuigen met een super persoonlijke advertentie (glossy lipstick voor de zomer anyone?).

 

Maar goed, dat gaat dus veranderen.
Safari en Firefox zijn al gestopt met third party (tracking) cookies, eind 2024 stopt Chrome ook hiermee. Zo’n verbod belemmert uiteraard de effectiviteit van (gepersonaliseerde) advertenties. De voorspellingen zijn dat advertenties zo’n 5% – 25% duurder zullen worden, omdat er minder gepersonaliseerd kan worden. Er worden daarom al tal van technische oplossingen bedacht die het wegvallen van deze tracking cookies kunnen compenseren.

 

We lichten een aantal technische AI tools uit die kunnen helpen in de verschillende fases van online om toch je potentiële werknemer te bereiken en te overtuigen om voor jou te kiezen.

Doelgroep bepalen voor je arbeidsmarktcommunicatie

Hoe jij jouw doelgroep bereikt met AI

De ban op third party cookies kan deels gecompenseerd worden door meer te werken met AI tools, in de verschillende fases van online werving. Hiermee krijg je:

Z

meer inzicht in de doelgroep AI algoritmes die first & second-party data kunnen analyseren.

Z

meer engagement onder jouw doelgroep door interactieve VR/AR omgevingen met chatbots.

Z

betere personalisatie doordat met NLP-tools video’s geanalyseerd en vergeleken kunnen worden met de voorkeuren van de doelgroep.

Sterk werkgeversmerk<br />

Inzicht in de doelgroep met AI algoritme

AI-algoritmen kunnen gebruikersvoorkeuren en -gedrag analyseren om de Employer Branding ads die kandidaten zien te personaliseren. Met de algoritmen kunnen look-a like-modellen worden gemaakt van jouw doelgroep en daarmee kan je voorspellen hoe jouw doelgroep zich zal gedragen en waar ze van op ‘aan’ gaan. Hier kun je jouw video’s weer op afstemmen. Met aanbevelingssystemen kan door middel van een combinatie van gegevensverzameling, patroonherkenning en machine learning technieken specifiek videomateriaal worden getoond aan verschillende doelgroepen, zodat deze relevant blijven voor de kandidaat en betrokkenheid met de werkgever wordt vergroot.

meten van succes

Engagement met Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR)

Naast personalisatie, kunnen ook VR- en AR-technologieën worden ingezet om overtuigende interactieve en memorabele ervaringen te bieden voor potentiële werknemers. Met AI kunnen virtuele omgevingen gemaakt worden die er heel echt uitzien en waarin je met je computer kunt communiceren. De echte werkplek of het echte werkveld kan virtueel neergezet worden, waarin de kandidaat kan rondlopen en interactie kan hebben. Deze kan met een virtuele assistent zoals Siri of Alexa praten, maar dan binnen de virtuele omgeving. De omgeving en keuzes kunnen worden aangepast voor de kandidaat. Hierdoor kan een kandidaat een nog overtuigendere blik achter de schermen krijgen, in het gemak van zijn of haar eigen huis. Dit drijft engagement omhoog.

Het belang van seo voor arbeidsmarktcommunicatie

Personalisatie door Natural Language Processing (NLP)

Computers communiceren niet zoals wij met onze stopwoordjes en slang, maar in code: nullen en enen. Met Natural Language Processing kunnen ze beter begrijpen wat we nou echt willen, met wat we zeggen en dus ook wat jouw doelgroep echt wilt. Deze tools kunnen worden gebruikt om de inhoud van video’s, zoals interviews of employee testimonials, te analyseren. Hiermee kunnen belangrijke inzichten worden verworven en met sentimentanalyse kan NLP helpen om de meest impactvolle en boeiende delen van de video te vergelijken met de voorkeuren en kenmerken van de doelgroep, waardoor deze beter op elkaar aansluiten. Een soort handige automatische feedbackloop dus.

Stel je vraag aan Isabelle!

Isabelle Jansen
Isabelle@employerbrandingproductie.nl
+31 6 11015378

×

 

Hai!

Heb je een vraag of zou je meer informatie willen ontvangen? Geef het dan via Whatsapp aan, dan zal ik zo snel mogelijk reageren.

× Heb je een vraag?